Honda en Actua vieren 40-jarig jubileum

 

Van link naar rechts: Koen Wesselink, Daan Wesselink, Raymond Peters en Jelle Wesselink

6 februari 2025

Langdurige samenwerkingen zijn zeldzaam. Dus wanneer twee bedrijven al 40 jaar succesvol zakendoen, is dat wel een feestje waard! Dit jaar vieren Honda en de Actua Groep hun ‘robijnen huwelijk’: al 4 decennia lang delen zij lief en leed. Dankzij vertrouwen, loyaliteit en gezamenlijk succes is de relatie uitgegroeid tot een duurzaam partnerschap, dat is veredeld door de jaren heen. Het heeft geresulteerd in aantrekkelijke verzekeringsconcepten, waaronder Honda Insurance en het occasionlabel Honda Approved.

Als importeur beschikt Honda over een netwerk van dealers, die cruciaal zijn voor de marktpositie en reputatie van het merk. Ter gelegenheid van het jubileum hebben wij een bezoek gebracht aan Autobedrijf Wesselink, één van de grootste Honda-dealers van het land. Dit bedrijf wordt gekarakteriseerd door een hechte, ‘hands-on’ bedrijfscultuur en de klant wordt er op handen gedragen. De huidige directeuren zijn alle drie ooit begonnen met ‘auto’s wassen, vegen en het vullen van de koffieautomaat’ en zij staan nog altijd met beide voeten in de praktijk. Gezamenlijk blikken we terug op de samenwerking, koesteren we het verleden, bespreken we het heden én kijken we vooruit!

Verwantschap

Autobedrijf Wesselink kent, net als Actua, diepe familiewortels. De onderneming telt drie vestigingen, die worden gerund door de broers Koen en Daan en hun neef Jelle in respectievelijk Apeldoorn, Deventer en Emst. Tijdens een interview vertellen zij afwisselend over hun ervaringen met Actua. De verwantschap, zowel onderling als in de relatie met Actua, is kenmerkend: familiebanden dragen bij aan een vruchtbare samenwerking, die wordt versterkt door de gedeelde geschiedenis en gezamenlijke visie. “De klant staat bij ons centraal, wij streven altijd naar kwaliteit en service op maat. En je gunt elkaar wat. Als er in Emst een auto wordt verkocht, juichen we in Apeldoorn en Deventer ook”, aldus de heren Wesselink.

De jubilerende partners baseren hun kernwaarden op een menselijke aanpak; echte mensen aan de telefoon, geen chatbots. Goed contact met de klant is goud waard en dat zie je terug in de algehele bedrijfsvoering. Daarin vinden Actua en Wesselink elkaar, want in het verzekeringsconcept van Actua speelt klantloyaliteit een hoofdrol. Koen Wesselink: “Actua is een prettige partner, goed bereikbaar en ook bij hen is de klant koning. Het klantloyaliteitsprogramma, dat is geïntegreerd in de verzekeringsproducten, vormt voor ons dan ook de grootste toegevoegde waarde; het biedt onze klanten zekerheid en zorgt ervoor dat ze graag bij ons terugkomen.”

 

Echte mensen aan de telefoon, geen chatbots.
Goed contact met de klant is goud waard!’

Eerste gelabelde merkverzekering

Het begon allemaal in de jaren ’80, toen Ser Peters, oprichter van de Actua Groep, het fundament legde voor de samenwerking met Honda. Actua heette toen nog Select Assurantiën en lanceerde een op maat gesneden product voor Honda Motoren: het VerzekeringsFinancieringsVoordeelplan.

Het hoofdkantoor van importeur Honda bevond zich destijds in Ridderkerk, alwaar de vonk tussen Honda en ‘jong broekie’ Ser Peters reeds was overgesprongen; in zijn eerdere carrière was Ser namelijk verantwoordelijk voor het account Honda. Toen Ser zijn eigen onderneming begon, gaf Henk Grevel, Fleetsales Manager bij Honda, expliciet aan in de klantenkring van Ser te willen blijven – juist vanwege de loyaliteit en creativiteit, die de werkwijze van Ser kenmerkten. Dit druiste in tegen de principes van Ser, maar Henk liet weten anders toch te vertrekken, dus uiteindelijk ging Ser overstag. De samenwerking nam een vlucht en ‘the rest is history’…

In januari 2001 ontwikkelde Ser de eerste gelabelde merkverzekering van Nederland voor Honda, een verzekeringsproduct met royale garantievoordelen, pechhulpservice én 3 jaar nieuwwaarderegeling – een extra voordeel dat in Huize Actua werd bedacht. Het zorgde voor de nodige reuring in de markt, zoals te lezen is in dit nieuwsartikel. Vandaag de dag is deze ‘gulle garantie’ nog steeds een belangrijke reden voor veel klanten om te kiezen voor Honda Insurance, zo beaamt ook Autobedrijf Wesselink: “Juist de lange garantieperiode maakt het interessant voor onze klanten. De schadesturing en klantenbinding, die zijn verwerkt in het concept, maken het voor alle betrokkenen tot een mooi product.”

Opmars

Het pionierswerk resulteerde in een onmiskenbare succesformule, waar autobedrijven op meerdere fronten van kunnen profiteren. De merkdealers hebben het de afgelopen jaren niet gemakkelijk gehad. Ooit waren er 129 Honda-dealers, vandaag de dag zijn er nog slechts 13 contractpartners over. In deze competitieve markt is het niet eenvoudig om het verschil te maken. Actua speelt daar, als innovatieve maatwerkverzekeraar, graag op in met haar unieke aanbod. “Als je met Actua trouwt, is dat voor altijd,” zegt Raymond Peters met een knipoog. Als zoon van Ser en Commercieel Directeur van de Actua Groep is hij nauw betrokken bij het strategisch partnerschap. Raymond vervolgt: “In voor- en tegenspoed uiteraard; beide partijen hebben zich ooit gecommitteerd aan het bevorderen van elkaars business. We staan elkaar dus niet alleen bij in periodes van groei, maar zoeken actief naar oplossingen, juist in economisch moeilijkere tijden.”

Met de focus op slimme productontwikkeling en persoonlijk relatiebeheer maakt de Actua Groep momenteel een krachtige opmars en daar varen de autobedrijven ook wel bij. Zo zijn er voor Autobedrijf Wesselink door de jaren heen enkele miljoenen gegenereerd, dankzij sturing op reparatie en onderhoud en de provisie heeft toch al snel enkele tonnen opgeleverd. Raymond: “In het universele kanaal sluiten we collectiviteiten in hoog tempo aan en de ambitie is helder: we zetten koers naar een leidende marktpositie, ook voor wat betreft het dealerkanaal. Het online kanaal speelt daarin eveneens een belangrijke rol. We gaan voor een sleutelrol in de toekomst van de Automotivebranche.”

 

We blijven bouwen, innoveren en investeren,
net als in een goed huwelijk.’

Universele occasionsvoorraad

Sinds de vestigingen van Autobedrijf Wesselink in Deventer en Emst deel uitmaken van de Vakgarage-formule, is hun aanbod een stuk universeler geworden. Het heeft geleid tot een flinke uitbreiding en daarmee meer keuze voor de klant. Daan Wesselink: “Onze klanten kunnen nog steeds kiezen uit de nieuwste Honda-modellen, maar ook uit een ruime occasionvoorraad. Deelname aan het Vakgarage-netwerk biedt nieuwe kansen, we kunnen de klant nu op nóg meer vlakken van dienst zijn. Met jaarlijks 1.300 à 1.400 verkopen wordt er een aanzienlijk aantal voertuigen verhandeld. En voor elke auto kunnen we een passende verzekering bieden, want naast de producten voor Honda heeft Actua ook voor Vakgarage diverse aantrekkelijke concepten ontwikkeld.”

Het jaarlijkse aantal schadeclaims loopt in de duizenden en die worden vlot afgehandeld, dankzij de dagverwerking die Actua hanteert. “Onze klanten weten dat ze op ons kunnen rekenen als ze schade hebben en wij kunnen rekenen op Actua”, aldus Jelle Wesselink. “Dat geldt ook voor reparatie en onderhoud, gezamenlijk zorgen we ervoor dat alle processen soepel verlopen.”

 

 

Samen de toekomst tegemoet

Op de vraag aan Jelle, Daan en Koen waar hun harten sneller van gaan kloppen – naast auto’s natuurlijk – luidt het antwoord unaniem: “Skiën!”. De Apeldoornse showroom biedt dan ook een prachtig decor voor de foto: een besneeuwde Honda CR-V met sneeuwkettingen en ski’s op het dak.

Raymond besluit: “Het partnerschap met Honda loopt als een rode draad door onze bedrijfsgeschiedenis en daar zijn we trots op. De samenwerking met het merk Honda is uitgegroeid tot een totaalrelatie met de dealers; met Honda Benelux werken we plezierig samen en voor Honda Motoren lanceerden we onlangs een innovatief verzekeringsconcept, gebaseerd op gereden kilometers. We bieden de eindklanten tal van verzekerings-, financierings- en garantieproducten, die stuk voor stuk bijdragen aan een duurzame relatie tussen klant en dealer. Daarnaast verzorgen wij administratieve processen voor autolease en staan autobedrijven bij in het opbouwen van een eigen leasevloot. We bemiddelen bij voorraadfinanciering, leasebevoorschotting en besparen duizenden euro’s met onze unieke ‘Méér Voor Minder’ Garagepolis.

Kortom, we blijven bouwen, innoveren en investeren, net als in een goed huwelijk. We willen onze trouwe Honda-dealers bedanken en vanzelfsprekend zal ons jubileum gezamenlijk worden gevierd. Na 40 geweldige jaren gaan we vol vertrouwen de toekomst tegemoet, op naar het volgende jubileum!”